FAQ

Outood Buddies AB
Org: 556960-4597
Besöksadress:
Årevägen 75, 837 52 Åre
Telefon: +46 (0)730 – 94 87 77
Mail: hello@outdoorbuddies.se

Kan jag hämta min bokning kvällen innan?
Nej, vi kan dessvärre inte lämna ut bokningar före den startar. Det går bra att hämta från klockan 07:00 den dag bokningen gäller från. OBS! Bokningen måste vara oss tillhanda inom våra ordinarie öppettider för att denna möjlighet skall kunna erbjudas. Detta måste meddelas vid bokningstillfället, då bokningar ej ställs ut i skåpet per automatik. Ni får ett sms med koden skickat till er.

OBS! Viktigt att du kontrollerar utrustningen och så att allt är med direkt, om det är så att du hämtar ut bokningen via något av våra ombud eller får den skickad till dig. Så att vi har möjlighet att lösa det direkt. Vi betalar inte ut någon ersättning eller liknande kompensation om detta ej har anmälts direkt.

Ångerrätt?
Du som hyrestagare har rätt att inom 14 dagar häva din beställning från det att du lagt din bokning, hela summan återbetals.
Det gör du genom att kontakta oss på hello@outdoorbuddies.se eller 0730 – 94 87 77
Redan uthämtad, levererad (vi levererar 1-3 dagar innan boknings start) eller skickad bokning (vi skickar 7-10 dagar innan bokningens start) återbetalas ej.
Vid avbokning fram till och med tre dagar innan hyresperiodens början återbetalas hela hyresbeloppet utom första dagens hyra (för sängkläder återbetalas hela hyresbeloppet utom 49sek/set), detta oavsett anledning. Ni har dock möjligheten att omboka er bokning till ett senare datum inom 30 dagar från det ursprungliga hyresdatumet kostnadsfritt och i mån av tillgång. Fri ombokning kan endast utnyttjas en gång per bokning. Har din bokning hunnit skickats räknas det som att du har börjat använda produkterna och avbokning är då ej möjlig.
Vi återbetalar ej om produkterna återlämnas före hyresperiodens slut eller om hyresperioden ej skall utnyttjas i sin fulla längd.

Hur gör jag för att boka?
Du börjar med att välja den produkt/paket du vill boka.
Därefter så väljer du det datum du vill att din bokning skall starta. Vänta sedan ett par sekunder innan du väljer det datum du vill att din bokning skall sluta.
Välj därefter storlek. Vissa paket kräver även att du meddelar oss en eventuell skostorlek eller längd i meddelandefältet vid utcheckningen, detta står isåfall i produkt texten.
Därefter lägger du produkten i varukorgen.
Fortsätt sedan med nästa produkt eller gå till utcheckningen.
Välj om du vill hämta produkten hos oss, något av våra ombud eller att vi levererar den till ditt närmsta postombud.
Sedan går du bara vidare till betalningen.
Nu är du klar!

När behöver jag senast boka för att få det levererat till ett av era ombud?
Bokningar som skall hämtas i butiken i Åre kan i normala fall hämtas inom 30 minuter från det att bokningen har lagts. Det går även bra att genomföra hyran i vår butik direkt. Bokningar som skall köras ut inom Åre senast 16:30 kvällen innan. Bokningar som skall hämtas hos något av våra ombud måste bokas senast 48 timmar innan eller efter överenskommelse.

När skall bokningen senast återlämnas?
Bokningar skall återlämnas senast klockan 18:00 sista dagen på bokningen.

Levererar ni någon annanstans än Åre?
Vi levererar till ditt närmaste Schenker/Postnord/DHL ombud i hela Sverige, Danmark och Finland. OBS! Viktigt att du väljer rätt fraktalternativ för den produkt du valt, då vissa av våra produkter har egna specifika fraktalternativ. Eller om du har en mottagaradress på orten du skall resa till. OBS! Du är själv ansvarig att informera om att det kommer en försändelse från oss.
OBS! Viktigt att du kontrollerar utrustningen och så att allt är med direkt, om det är så att du hämtar ut bokningen via något av våra ombud eller får den skickad till dig. Så att vi har möjlighet att lösa det direkt. Vi betalar inte ut någon ersättning eller liknande kompensation om detta ej har anmälts direkt.

Om jag är osäker på storlek, kan jag då byta på plats. Tar ni med fler storlekar så att jag kan prova när ni levererar?
I den mån vi har tillgång så försöker vi alltid ta med extra storlekar om du känner dig osäker, men det är inget vi kan garantera. Känner du dig osäker på storlek? Kolla i våra storlekstabeller, lämna mått i kommentarsfältet vid utcheckning eller ring/maila oss så hjälper vi till att hitta rätt storlek.
Hämtar du ut din bokning hos något av våra utlämningsställen och storleken känns fel, måste du kontakta oss direkt så skall vi försöka hjälpa till att lösa så att ni får rätt storlek. OBS! Vi gör inga återbetalningar om ni ej har varit i kontakt med oss först, så att vi kan hjälpa till att lösa problemet. Antingen via telefon eller mail (vi du måste ha fått en återkoppling från oss).

Får jag min bokning i god tid innan jag skall åka?
Vi garanterar att din bokning finns hos ditt ombud senast det datum du har valt som startdatum för din bokning. Transportdagarna behöver du ej ta hänsyn till i din bokning, de räknar vi in. Vill du däremot ha några extra dagar innan avresa för att prova så lägger du till dem själv.

När skall jag lämna in min bokning för retur?
Bokningen skall lämnas in hos ditt ombud (behöver ej vara samma ombud som där du hämtade ut din bokning) senast samma dag som du valt som avslutningsdatum för din bokning. OBS! alla produkter i bokningen skall vara torra innan du packar ner dem, tvättar gör vi. Lämnar du tillbaka dem direkt till oss, så är det ok om produkterna fortfarande är fuktiga/blöta.

Hur ser jag vad det kostar?
Priserna du ser vid produkten är startkostnaden. Om du sedan väljer start- och slutdatum så kommer du få ett pris för hela bokningen. Vi har ett högre pris för första dagen och sedan en varierande tariff per datum efter det. Det priset varierar beroende på typ av produkt och hur länge du skall ha produkten.

Behöver jag tvätta kläderna?
Nej. Befinner du dig i Åre så lämnar du bara in kläderna till oss och så sköter vi allt. Har du fått kläderna skickade till dig och skall returnera dem, så skall du se till att kläderna är torra innan du packar ner dem och returnerar dem till oss, detta gäller även övrig utrustning.

Vad händer med kläderna efter att jag lämnat tillbaka dem?
Alla kläder tvättas och impregneras efter användning.

Kan jag köpa kläderna/utrustningen om jag trivs med dem?
Vi lämnar rabatt på upp till 7 dagars hyra om du vill köpa produkten. OBS! gäller i mån av tillgång, vi lämnar ingen garanti på att vi kan leverera varan. Det gäller endast på ordinarie pris och kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Vid längre hyresperioder lämnas separat pris vid fråga om att köpa loss varan. Det går ej att tillgodoräkna sig redan betalda hyresperioder för att kunna få ett lägre pris. Observera att detta ej är en avbetalningstjänst. Eventuell frakt eller leveransavgift kan ej tillgodoräknas.

Ingår regnskydd när jag hyr ryggsäck?
Det ingår regnskydd till alla våra vandringsryggsäckar. Ej till löparvästar och löparryggsäckar.

Vad händer om produkten går sönder?
Vid skada eller förlust av någon produkt under hyresperioden kommer hyrestagaren att debiteras reparationskostnad samt eventuell värdeminskning eller inköp av lika/likvärdig produkt. Viktigt att du kontrollerar att du har en hemförsäkring som hjälper till att täcka vid eventuellt behov. Ej återlämnad produkt eller att produkten har blivit ersatt med liknande produkt, likställs med stöld och polisanmäls. Produkter som under hyresperioden har gått sönder men där hyrestagaren ej meddelar Outdoor Buddies detta gör att hyrestagaren debiteras produktens fulla värde.

Om jag är osäker på vilket turskidpaket jag skall ha, hur gör jag lättast då?
Alla våra turskidpaket fungerar för såväl nybörjare som avancerade användare. Men om du känner dig osäker på vilken skida du skall välja så väljer du bara det paket som heter turskidpaket. Sen skriver du längd, ungefärlig vikt och normal skostorlek i meddelande fältet samt om du är nybörjare eller mer avancerad åkare i meddelande fältet så hjälper vi till att plocka ut den modell och längd som passar dig bäst.

Går det att åka i vanliga spår med turskidor?
Ja, modellerna som heter Alpina Controll, Åsnes Amundsen Fram QS och Finnmark 54 går att använda i vanliga skidspår.

Hur skall jag tänka när jag väljer tält?
Utgå från vart tältet skall användas och till vad. Vi har delat in våra tält i kategorierna: Turtält, fjälltält, 4 säsongstält, lättviktstält och grupptält.
Turtält: Är tält som är anpassade för att användas på campingplatser, i skogen eller under trädgränsen i fjällen. Fungerar under säsongen vår till höst.
Fjälltält: Är tält som är anpassade att användas på fjället under säsongen vår, sommar och höst. Fungerar även i skogen och på campingplatsen om man vill det. Fjällvandringar med familj eller vänner.
4 Säsongstält: Är de mest avancerade och slitstarka tälten. De är anpassade för att kunna användas på fjället vår, sommar, höst och vinter. Långa vinterturer.
Lättviktstält: Är tältet du väljer när vikten är det primära. De tar liten plats i packningen, väger lite. Men detta kommer till ett pris och det är att du inte kan räkna med att de skall klara ett överraskande snöfall, hårda vindar eller stora mängder regn. Exempel på tur: Fjällöpning med övernattning, tävlingar som BAMM, the OMM mfl.

Ingår det snötältpinnar när jag hyr tält på vintern?
Ja, det ingår snötältpinnar till tälten på vintern.

Får man ha hund i tältet?
Ja, det går bra att ha hund i våra tält.

Allergier?
Om ni har allergier eller liknande så är detta inget problem. Skriv i meddelande fältet att ni har allergier och behöver till exempel ett tält där det ej har varit hund i. Så löser vi detta.

Så, hur gör man för att hyra nu då?
Färdigt paket eller lösa produkter?

Välj ett startdatum då du vill hämta ut produkten hos ett av våra ombud/få dem levererade till ditt hotell eller hämta ut dem hos ett Schenker/Postnord/DHL/Bussgodsombud. Transporttiden lägger vi på så att du har din order hos dig, men vill du ha lite extra tid innan din tur så bokar du någon dag extra.
Slutatum då du tänker lämna tillbaka/få dem upphämtade/lämna in dem hos Schenker/Posten/Bussgodsombud (i din försändelse ligger en returfraktsedel eller så skickas den via mail). Produkterna skall vara torra och avborstade när du skickar tillbaka dem till oss.
Lägg till de produkter du vill ha med i bokningen, välj storlek och antal.
Gå till kassan, där fyller du i dina uppgifter och betalar. Nu är det bara att vänta på att ditt äventyr skall börja!

Bokningar som skall hämtas ut i Storulvån/Vålådalen eller på Lundhags skall bokas senast 48 timmar innan bokningens start. Leveranskostnad är fri för bokningar gjorda senast 7 dagar innan och över 1000kr per bokning. Bokningen finns sedan att hämta i receptionen/Butiken direkt på morgonen det datum du valt att bokningen skall starta. Du lämnar sedan bokningen på samma plats innan stängning.
Normala ordrar som skall skickas inom Sverige bokas minst 7 dagar innan önskad leveransdag. Tur/Retur frakt till ditt närmaste Schenker/Postnord/DHL/Bussgods ombud kostar 0kr (349kr för bokningar gjorda inom 6 dagar före bokningens start) per bokning på allt utom turskidor/fjällpulkor som kostar 699kr.
Expressfrakt kan bokas fram till och med 11:00 dagen innan ni vill ha leverans (med undantag för vissa postnummer, ring oss för att kolla så att vi kan leverera till din adress). Kostnad expressfrakt 999kr per försändelse.
För frågor rörande leverans, kontakta oss på +46 (0)730 948 777

Varukorg