FAQ

När behöver jag senast boka för att få det levererat till ett av era ombud?
Bokningar som skall köras ut inom Åre senast 17:00 kvällen innan. Bokningar som skall hämtas hos något av våra ombud måste bokas senast 48 timmar innan eller efter överenskommelse.

Levererar ni någon annanstans än Åre?
Vi levererar till ditt närmaste Schenker/Postnord/DHL ombud i hela Sverige, Danmark och Finland. Eller om du har en mottagaradress på orten du skall resa till. OBS! Du är själv ansvarig att informera om att det kommer en försändelse från oss.

Om jag är osäker på storlek, kan jag då byta på plats. Tar ni med fler storlekar så att jag kan prova när ni levererar?
I den mån vi har tillgång så försöker vi alltid ta med extra storlekar om du känner dig osäker, men det är inget vi kan garantera. Känner du dig osäker på storlek? Kolla i våra storlekstabeller, lämna mått i kommentarsfältet vid utcheckning eller ring/maila oss så hjälper vi till att hitta rätt storlek.

Får jag min bokning i god tid innan jag skall åka?
Vi garanterar att din bokning finns hos ditt ombud senast det datum du har valt som startdatum för din bokning. Transportdagarna behöver du ej ta hänsyn till i din bokning, de räknar vi in. Vill du däremot ha några extra dagar innan avresa för att prova så lägger du till dem själv.

När skall jag lämna in min bokning för retur?
Bokningen skall lämnas in hos ditt ombud senast samma dag som du valt som avslutningsdatum för din bokning. OBS! alla produkter i bokningen skall vara torra innan du packar ner dem, tvättar gör vi. Lämnar du tillbaka dem direkt till oss, så är det ok om produkterna fortfarande är fuktiga/blöta.

Hur ser jag vad det kostar?
Priserna du ser vid produkten är startkostnaden. Om du sedan väljer start- och slutdatum så kommer du få ett pris för hela bokningen. Vi har ett högre pris för första dagen och sedan en varierande tariff per datum efter det. Det priset varierar beroende på typ av produkt och hur länge du skall ha produkten.

Behöver jag tvätta kläderna?
Nej. Befinner du dig i Åre så lämnar du bara in kläderna till oss och så sköter vi allt. Har du fått kläderna skickade till dig och skall returnera dem, så skall du se till att kläderna är torra innan du packar ner dem och returnerar dem till oss, detta gäller även övrig utrustning.

Vad händer med kläderna efter att jag lämnat tillbaka dem?
Alla kläder tvättas och impregneras efter användning.

Kan jag köpa kläderna/utrustningen om jag trivs med dem?
Du kan självklart använda vår tjänst som en testservice för produkter du är intresserad av att köpa. Vi drar av upp till 7 dagars hyra vid eventuellt köp.

Ingår regnskydd när jag hyr ryggsäck?
Det ingår regnskydd till alla våra vandringsryggsäckar. Ej till löparvästar och löparryggsäckar.

Hur skall jag tänka när jag väljer tält?
Utgå från vart tältet skall användas och till vad. Vi har delat in våra tält i kategorierna: Turtält, fjälltält, 4 säsongstält, lättviktstält och grupptält.
Turtält: Är tält som är anpassade för att användas på campingplatser, i skogen eller under trädgränsen i fjällen. Fungerar under säsongen vår till höst.
Fjälltält: Är tält som är anpassade att användas på fjället under säsongen vår, sommar och höst. Fungerar även i skogen och på campingplatsen om man vill det. Fjällvandringar med familj eller vänner.
4 Säsongstält: Är de mest avancerade och slitstarka tälten. De är anpassade för att kunna användas på fjället vår, sommar, höst och vinter. Långa vinterturer.
Lättviktstält: Är tältet du väljer när vikten är det primära. De tar liten plats i packningen, väger lite. Men detta kommer till ett pris och det är att du inte kan räkna med att de skall klara ett överraskande snöfall, hårda vindar eller stora mängder regn. Exempel på tur: Fjällöpning med övernattning, tävlingar som BAMM, the OMM mfl.

Får man ha hund i tältet?
Ja, det går bra att ha hund i våra tält.

Allergier?
Om ni har allergier eller liknande så är detta inget problem. Skriv i meddelande fältet att ni har allergier och behöver till exempel ett tält där det ej har varit hund i. Så löser vi detta.

Så, hur gör man för att hyra nu då?
Färdigt paket eller lösa produkter?

Välj ett startdatum då du vill hämta ut produkten hos ett av våra ombud/få dem levererade till ditt hotell eller hämta ut dem hos ett Schenker/Postnord/DHL/Bussgodsombud. Transporttiden lägger vi på så att du har din order hos dig, men vill du ha lite extra tid innan din tur så bokar du någon dag extra.
Slutatum då du tänker lämna tillbaka/få dem upphämtade/lämna in dem hos Schenker/Posten/Bussgodsombud (i din försändelse ligger en returfraktsedel). Produkterna skall vara torra och avborstade när du skickar tillbaka dem till oss.
Lägg till de produkter du vill ha med i bokningen, välj storlek och antal.
Gå till kassan, där fyller du i dina uppgifter och betalar. Nu är det bara att vänta på att ditt äventyr skall börja!

Bokningar som skall hämtas ut i Storulvån/Vålådalen eller på Lundhags skall bokas senast 48 timmar innan bokningens start. Leveranskostnad är 149kr per bokning. Bokningen finns sedan att hämta i receptionen/Butiken direkt på morgonen det datum du valt att bokningen skall starta. Du lämnar sedan bokningen på samma plats.
Normala ordrar som skall skickas inom Sverige bokas minst 7 dagar innan önskad leveransdag. Tur/Retur frakt till ditt närmaste Schenker/Postnord/DHL/Bussgods ombud kostar 199kr (349kr för bokningar gjorda inom 6 dagar före bokningensstart) per bokning på allt utom fjällpulkor som kostar 499kr per pulka.
Expressfrakt kan bokas fram till och med 11:00 dagen innan ni vill ha leverans (med undantag för vissa postnummer, ring oss för att kolla så att vi kan leverera till din adress). Kostnad expressfrakt 999kr per försändelse.
För frågor rörande leverans, kontakta oss på +46 (0)730 948 777